Jak pracujemy

Terapia psychologiczna:
W pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne odgrywają kluczową rolę w ich edukacji i rozwoju. Dzięki specjalnie zaprojektowanym aktywnościom, te dzieci mają możliwość nauki i ćwiczenia umiejętności, które są niezbędne do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie.

1. Empatia: 
Rozwijanie empatii jest fundamentem zajęć emocjonalno-społecznych. Poprzez gry i ćwiczenia, takie jak czytanie opowiadań o różnych emocjach czy role-playing, dzieci uczą się rozumienia perspektywy innych osób oraz odczuwania tego, co inni mogą czuć w danej sytuacji. To pozwala na budowanie głębszych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, pomagając dzieciom lepiej rozumieć złożoność interakcji społecznych.

2.  Komunikacja werbalna i niewerbalna:
Efektywna komunikacja jest kluczowa dla rozwoju społecznego. Zajęcia w przedszkolu skupiają się na rozwijaniu zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych form komunikacji. Poprzez zabawy, które wymagają od dzieci wyrażania swoich myśli i uczuć, a także interpretacji komunikatów od innych, młodzi uczestnicy uczą się ważności jasnego przekazu oraz zrozumienia subtelnego znaczenia gestów i mimiki.

3. Regulacja emocji:
Dzieci ze spektrum autyzmu często napotykają wyzwania w identyfikacji i adekwatnym reagowaniu na własne emocje. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne pomagają w nauczeniu się strategii radzenia sobie z emocjami, takich jak techniki relaksacyjne czy sposoby na wyrażanie uczuć w konstruktywny sposób. To z kolei przekłada się na lepszą samokontrolę i zdolność do budowania pozytywnych relacji.

4. Rozwiązywanie konfliktów:
Umiejętność pokojowego rozwiązywania konfliktów jest kolejnym ważnym aspektem zajęć emocjonalno-społecznych. Dzieci uczą się, jak wyrażać swoje potrzeby i uczucia bez eskalacji nieporozumień oraz jak negocjować rozwiązania, które są akceptowalne dla wszystkich stron. Ćwiczenia grupowe i gry, w których dzieci muszą pracować razem, aby rozwiązać problem, są doskonałą praktyką tych umiejętności.

5. Współpraca:
Nauczanie współpracy jest nieodłącznym elementem zajęć emocjonalno-społecznych. Poprzez wspólne projekty, gry zespołowe i zadania, dzieci uczą się wartości dzielenia się, słuchania innych i wspólnego dążenia do celu. Te aktywności nie tylko wzmacniają umiejętności społeczne, ale także budują poczucie wspólnoty i przynależności wśród dzieci.


W przedszkolu, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne są niezbędne dla wsparcia rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu. Poprzez skupienie się na empatii, komunikacji, regulacji emocji, rozwiązywaniu konfliktów i współpracy, te zajęcia oferują dzieciom narzędzia niezbędne do lepszego zrozumienia siebie i innych. Dzięki temu, mogą one budować zdrowe relacje i efektywniej funkcjonować w społeczeństwie, co jest kluczowe dla ich ogólnego rozwoju i dobrostanu.

 

Terapia logopedyczna:
Logopedia w przedszkolu odgrywa kluczową rolę w wsparciu dzieci ze spektrum autyzmu, oferując im możliwość rozwoju mowy i komunikacji. Dzięki indywidualnemu podejściu i specjalistycznym technikom, terapia logopedyczna może znacząco wpłynąć na zdolności komunikacyjne, społeczne oraz edukacyjne dzieci.

1. Rozwój mowy:
Rozwój mowy jest fundamentem, na którym logopedia buduje swoje strategie terapeutyczne. Dla wielu dzieci ze spektrum autyzmu, mowa może być obszarem szczególnie trudnym. Logopeda w przedszkolu koncentruje się na stymulowaniu zdolności werbalnych poprzez różnorodne ćwiczenia, które mają na celu poprawę artykulacji, rozwijanie słownictwa i zdolności do konstruowania zdań. Przez zabawę, piosenki, rymowanki oraz specjalnie zaprojektowane gry, dzieci są zachęcane do używania mowy w komunikacji.

2. Komunikacja alternatywna:
Nie wszystkie dzieci ze spektrum autyzmu są w stanie komunikować się werbalnie. W takich przypadkach, logopedia oferuje metody komunikacji alternatywnej. Systemy takie jak PECS (Picture Exchange Communication System) czy urządzenia wspomagające komunikację mogą stać się głosem dla tych dzieci. Logopeda uczy dziecko, jak używać obrazków czy symboli do wyrażania potrzeb, pragnień czy uczuć, co stanowi kluczowy element ich rozwoju.

3. Zrozumienie języka:
Zrozumienie mowy jest równie ważne, co jej ekspresja. Logopedia w naszym przedszkolu kładzie duży nacisk na rozwijanie umiejętności rozumienia przez dzieci ze spektrum autyzmu. Ćwiczenia słuchowe, odpowiedzi na pytania czy rozumienie poleceń to tylko część działań, które pomagają w rozwijaniu tej zdolności. Poprzez systematyczną pracę, dzieci uczą się lepiej rozumieć otaczający je świat werbalny.

4. Interakcje społeczne:
Umiejętności społeczne są dla dzieci ze spektrum autyzmu jednym z największych wyzwań. Logopedia wspiera rozwój tych umiejętności, ucząc dzieci adekwatnych form komunikacji w różnych sytuacjach społecznych. Ćwiczenia grupowe, role-playing czy terapia dramowa mogą pomóc w nauce zasad dialogu, czekania na swoją kolej czy interpretacji sygnałów niewerbalnych, takich jak gesty czy mimika.

5. Zaburzenia połykania:
Logopedia obejmuje również diagnozowanie i terapię zaburzeń połykania, które mogą występować u niektórych dzieci ze spektrum autyzmu. Przez specjalistyczne techniki, logopeda może pomóc w rozwijaniu bezpiecznych nawyków żywieniowych, co jest niezwykle ważne dla zdrowia i dobrostanu dziecka.


Logopedia w przedszkolu dla dzieci ze spektrum autyzmu to kompleksowe wsparcie, które wykracza poza naukę mowy. Poprzez rozwój komunikacji alternatywnej, zrozumienia języka, interakcji społecznych oraz wsparcie w zaburzeniach połykania, logopedia oferuje dzieciom szansę na pełniejsze i bardziej samodzielne życie. Indywidualne podejście do każdego dziecka, uwzględniające jego unikalne potrzeby i możliwości, jest kluczem do sukcesu w tej ważnej dziedzinie wsparcia rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu.

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są istotną częścią wsparcia edukacyjnego dla dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu, mając na celu wspieranie ich w pokonywaniu trudności oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do nauki i życia codziennego. Poniżej mamy aspekty, które dobrze opisują możliwości wykorzystania tych zajęć w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu:

1. Rozwój poznawczy - stymulowanie procesów myślenia, rozumienia, rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, co jest fundamentem dla dalszego uczenia się.

2. Umiejętności społeczne - nauka i ćwiczenie interakcji społecznych, empatii, rozumienia emocji innych, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, co pomaga w budowaniu relacji z rówieśnikami i dorosłymi.

3. Samodzielność - wspieranie rozwoju codziennych umiejętności życiowych, takich jak ubieranie się, jedzenie, dbanie o higienę osobistą, co przyczynia się do większej niezależności.

4. Koordynacja i motoryka - poprawa koordynacji ruchowej oraz rozwoju motoryki dużej i małej, co jest istotne dla aktywności fizycznych, pisania i innych zadań manualnych.

5. Koncentracja i uwaga - rozwijanie zdolności do skupienia uwagi na zadaniu, wytrwałości w działaniu oraz efektywnego przetwarzania informacji, co jest kluczowe dla sukcesu edukacyjnego.


Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu dla dzieci ze spektrum autyzmu oferują kompleksowe wsparcie, skupiając się na kluczowych obszarach rozwoju, które mogą wymagać dodatkowego wsparcia i interwencji, umożliwiając każdemu dziecku osiągnięcie swojego pełnego potencjału.

 

Trening Umiejętności Społecznych (TUS):
Trening umiejętności społecznych (TUS) w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu skupia się na rozwijaniu kompetencji niezbędnych do efektywnej interakcji społecznej. Poniżej mamy aspekty opisujące sposoby wykorzystania TUS:

1. Rozumienie emocji - pomaga dzieciom w identyfikacji własnych uczuć oraz uczuć innych, co jest podstawą do budowania empatii i zrozumienia społecznego.

2. Komunikacja werbalna i niewerbalna - rozwija zdolność do skutecznego wyrażania siebie i interpretacji sygnałów wysyłanych przez innych, zarówno tych werbalnych, jak i niewerbalnych.

3. Rozwiązywanie problemów społecznych - uczy strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych, w tym w negocjacjach, dzieleniu się i rozwiązywaniu konfliktów.
 
4. Nawiązywanie i utrzymywanie relacji - wspiera dzieci w budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, co jest kluczowe dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego.

5. Przestrzeganie zasad społecznych - pomaga w zrozumieniu i stosowaniu zasad i norm społecznych, co ułatwia adaptację w grupie i funkcjonowanie w społeczeństwie.

Te kluczowe aspekty pokazują, jak trening umiejętności społecznych może być efektywnym narzędziem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, wspierając ich rozwój społeczny i emocjonalny.

 

Sensoplastyka, jako metoda edukacyjno-terapeutyczna, oferuje dzieciom ze spektrum autyzmu unikalne możliwości rozwoju poprzez angażowanie zmysłów w twórczej i eksperymentalnej zabawie. Mamy tutaj pięć aspektów, które są fundamentalne w naszym przedszkolu:

1. Integracja sensoryczna - sensoplastyka intensywnie angażuje różne zmysły, wspierając dzieci w lepszym przetwarzaniu bodźców sensorycznych i rozwoju koordynacji sensoryczno-motorycznej.

2. Rozwój kreatywności - swobodna ekspresja w tworzeniu dzieł z różnorodnych materiałów stymuluje wyobraźnię i myślenie kreatywne.

3. Relaksacja - działania sensoplastyczne mogą mieć działanie terapeutyczne, redukując poziom stresu i pomagając w relaksacji, co jest szczególnie ważne dla dzieci ze spektrum autyzmu, które często doświadczają nadmiernego napięcia.

4. Komunikacja niewerbalna - prace plastyczne umożliwiają dzieciom nowe formy wyrazu i komunikacji, często łatwiejsze niż tradycyjne metody werbalne.

5. Umiejętności motoryczne - manipulacja różnorodnymi materiałami, takimi jak ciasto, farby czy piasek, wspomaga rozwój precyzyjnych ruchów rąk oraz koordynacji oko-ręka.

Kluczowe aspekty sensoplastyki podkreślają jej wartość w wszechstronnym wsparciu rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu, oferując im przestrzeń do eksploracji sensorycznej, ekspresji artystycznej i emocjonalnej, a także do nauki przez zabawę.

 

Arteterapia, stosowana w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu, wykorzystuje proces twórczy i sztukę jako środki do komunikacji, wyrazu emocji oraz wsparcia rozwoju. Poniżej mamy kluczowe elementy arteterapii wykorzystywane w naszym przedszkolu:

1. Ekspresja emocjonalna - Arteterapia umożliwia dzieciom bezpieczne wyrażanie uczuć i myśli poprzez twórczość, co może być dla nich łatwiejsze niż werbalne formy komunikacji.

2. Rozwój umiejętności motorycznych - zajęcia artystyczne wspierają rozwój motoryki małej i dużej poprzez malowanie, rysowanie, lepienie i inne czynności manualne.

3. Stymulacja sensoryczna - prace plastyczne oferują bogate doświadczenia sensoryczne, angażując różne zmysły, co wspomaga integrację sensoryczną.

4. Umiejętności społeczne - wspólne projekty artystyczne promują interakcje społeczne i współpracę, ucząc dzieci pracy w grupie i dzielenia się materiałami.

5. Poczucie osiągnięcia - zakończenie projektu artystycznego może wzmacniać poczucie własnej wartości i osiągnięcia, co jest ważne dla budowania pozytywnego obrazu siebie.

Te kluczowe aspekty pokazują, jak Arteterapia może być efektywnym narzędziem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, wspierając ich rozwój emocjonalny, społeczny oraz sensoryczny i motoryczny.

 

Muzykoterapia w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu może przynieść szereg korzyści, wykorzystując muzykę jako środek do komunikacji, wyrazu emocji i wsparcia rozwoju. Muzykoterapia również pomaga w rozwinięciu fundamentalnych aspektów:

1. Komunikacja - muzykoterapia może wspierać rozwój alternatywnych form komunikacji, pomagając dzieciom wyrażać się i komunikować za pomocą muzyki i rytmu.

2. Regulacja emocjonalna - poprzez zaangażowanie w aktywności muzyczne, dzieci mogą uczyć się identyfikowania i wyrażania własnych emocji, co przyczynia się do lepszej regulacji emocjonalnej.

3. Integracja sensoryczna - muzyka, ze swoją różnorodnością dźwięków i rytmów, może być wykorzystywana do stymulowania różnych zmysłów, wspierając proces integracji sensorycznej.

4. Rozwój społeczny - wspólne muzykowanie i śpiewanie w grupie może promować interakcje społeczne, ucząc dzieci współpracy, naśladowania i udziału w grupowych aktywnościach muzycznych.

5. Skupienie i koncentracja - muzykoterapia może pomagać w zwiększaniu zdolności koncentracji i skupienia uwagi na zadaniach, poprzez angażowanie dzieci w słuchanie lub wykonywanie muzyki.

Wyżej wymienione kluczowe aspekty podkreślają, jak muzykoterapia może być cennym narzędziem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu, wspierając ich rozwój emocjonalny, społeczny, sensoryczny oraz kognitywny.

 

Fizjoterapia w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu może przynieść wiele korzyści, wspierając ich rozwój fizyczny i sensoryczny. Ponadto pracujemy między innymi nad następującymi aspektami:

1. Rozwój motoryczny - fizjoterapia koncentruje się na wspieraniu rozwoju umiejętności motorycznych, takich jak chodzenie, bieganie, skakanie, co jest kluczowe dla niezależności i interakcji z otoczeniem.

2. Koordynacja - poprawa koordynacji ruchowej pomaga w zwiększeniu precyzji i płynności ruchów, co jest ważne zarówno w codziennych czynnościach, jak i w aktywnościach edukacyjnych.

3. Równowaga - pracując nad równowagą, fizjoterapia pomaga dziecku lepiej kontrolować swoje ciało, co jest istotne dla bezpieczeństwa i sprawności fizycznej.

4. Integracja sensoryczna - poprzez różnorodne ćwiczenia, fizjoterapia wspiera także procesy integracji sensorycznej, pomagając dziecku lepiej przetwarzać i reagować na bodźce sensoryczne.

5. Wzmocnienie mięśni - programy fizjoterapeutyczne często skupiają się na wzmocnieniu określonych grup mięśniowych, co poprawia ogólną siłę, wytrzymałość i funkcjonowanie dziecka.

Wymienione aspekty podkreślają, jak fizjoterapia może być skutecznym narzędziem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu, wspierając ich rozwój fizyczny i sensoryczny.

 

Integracja sensoryczna w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu jest kluczowa dla ich rozwoju i adaptacji. Skupiamy się między innymi na podstawach takich, jak:

1. Regulacja sensoryczna - odnosi się do pomocy dzieciom w zarządzaniu i przetwarzaniu wrażeń sensorycznych w sposób, który pozwala im lepiej funkcjonować w codziennym życiu. Celem jest osiągnięcie stanu, w którym dziecko może pozostać spokojne i skupione, mimo zewnętrznych bodźców.

2. Umiejętności motoryczne - integracja sensoryczna wspiera rozwój zarówno motoryki dużej, jak i małej, poprawiając koordynację, równowagę oraz precyzję ruchów. To z kolei wpływa na zdolność do nauki, zabawy i wykonywania codziennych czynności.

3. Interakcja społeczna - przez lepszą regulację sensoryczną i rozwój umiejętności motorycznych, dzieci mogą z łatwością angażować się w interakcje społeczne z rówieśnikami, co jest kluczowe dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.

4. Zwiększenie koncentracji - poprawa integracji sensorycznej może pomóc dzieciom lepiej koncentrować się na zadaniach i uczeniu się, redukując rozpraszanie przez nadmiar bodźców sensorycznych.

5. Samoregulacja emocjonalna - zdolność do regulacji reakcji emocjonalnych jest ściśle powiązana z procesami sensorycznymi. Praca nad integracją sensoryczną może pomóc dzieciom w lepszym radzeniu sobie z emocjami, przyczyniając się do ich większej stabilności emocjonalnej.

Te kluczowe aspekty podkreślają, jak integracja sensoryczna w przedszkolu może wspierać dzieci ze spektrum autyzmu, ułatwiając im naukę, zabawę i interakcję z otoczeniem w bardziej komfortowy i efektywny sposób.

 

 

Realizujemy Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR)

 

Dogoterapia - Dogoterapia, jako jedna z alternatywnych metod wsparcia terapeutycznego, zyskuje coraz większe uznanie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, zwłaszcza w środowisku przedszkolnym. Wykorzystanie psów w terapii przynosi szereg korzyści, wpływając na rozwój emocjonalny, społeczny i komunikacyjny dzieci. Integracja dogoterapii z codziennymi aktywnościami przedszkolnymi może być kluczem do otwierania nowych drzwi percepcji dla dzieci, dla których świat często jest miejscem pełnym niezrozumiałych sygnałów i przeszkód. Dzięki niej mamy możliwość możemy skupić się na wielu aspektach:

1. Komunikacja niewerbalna - Dla wielu dzieci ze spektrum autyzmu wyrażanie siebie i interpretowanie intencji innych przez komunikację werbalną może być wyzwaniem. W tym kontekście, pies, jako towarzysz sesji terapeutycznych, staje się nie tylko przyjacielem, ale i narzędziem ułatwiającym naukę komunikacji niewerbalnej. Przez obserwację zachowań psa, dziecko uczy się rozumieć i interpretować mowę ciała, gesty i wyraz twarzy, co jest fundamentalnym krokiem w nauce empatii i interakcji społecznych.

2. Redukcja lęku - Obecność psa w przedszkolu może działać uspokajająco na dzieci ze spektrum autyzmu, które często doświadczają wysokiego poziomu stresu i lęku w codziennym życiu. Stała, bezwarunkowa obecność psa, możliwość dotyku i bliskości zwierzęcia mogą znacząco zmniejszyć napięcie i uczucie niepokoju. 

3.  Rozwój społeczny - ogoterapia sprzyja także rozwojowi umiejętności społecznych. Dzieci uczą się dzielić uwagę i czas z psem, co jest podstawą do nauki dzielenia się z innymi dziećmi, czekania na swoją kolej i pracy zespołowej. Wspólne zadania z psem, jak na przykład karmienie czy pielęgnacja, mogą stać się doskonałą okazją do budowania więzi między dziećmi, promując przy tym współpracę i empatię.

4. Stymulacja sensoryczna - Interakcje z psem mogą również pełnić funkcję ważnego narzędzia stymulacji sensorycznej. Dla dzieci, które doświadczają nadwrażliwości lub niedostatecznej reakcji na bodźce sensoryczne, dotyk, węch i nawet dźwięki wydawane przez psa mogą pomóc w regulacji doznań sensorycznych.

5. Rutyna i prewizybilność - Regularnie organizowane sesje dogoterapii wprowadzają element rutyny i prewizybilności do życia dziecka ze spektrum autyzmu. Dzieci cenią sobie powtarzalność, która daje im poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad otoczeniem. Stałe spotkania z tym samym psem mogą sprzyjać budowaniu zaufania i poczucia przewidywalności, co jest niezwykle ważne w terapii autyzmu.

Dogoterapia w naszym przedszkolu to więcej niż tylko terapia; to sposób na budowanie mostu między dzieckiem a otaczającym je światem. Poprzez komunikację niewerbalną, redukcję lęku, rozwój społeczny, stymulację sensoryczną oraz wprowadzenie elementów rutyny, dogoterapia oferuje kompleksowe wsparcie w rozwoju dzieci. Kluczowe jest jednak, aby każda sesja była dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, co pozwoli na maksymalne wykorzystanie potencjału tej metody.

 

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze - Zajęcia rewalidacyjne w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu są ukierunkowane na wsparcie ich rozwoju i maksymalizację potencjału poprzez specjalnie dostosowane do ich potrzeb działania. 

Co dokładnie zyskujemy poprzez takie zajęcia?

1. Indywidualizacja - dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb, możliwości i zainteresowań każdego dziecka, co zapewnia maksymalną skuteczność wsparcia.

2. Wsparcie sensoryczne - koncentracja na aktywnościach wspierających prawidłową integrację sensoryczną, które pomagają dzieciom lepiej przetwarzać bodźce z otoczenia.

3. Rozwój komunikacji - poprawa zdolności komunikacyjnych, zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych, umożliwiających skuteczniejsze wyrażanie potrzeb i uczuć.

4. Umiejętności społeczne - praca nad rozwijaniem umiejętności niezbędnych do interakcji z innymi, w tym współpracy, rozumienia norm społecznych i budowania relacji.

5. Samodzielność - promowanie niezależności w codziennych czynnościach oraz zachęcanie do podejmowania prób samodzielnego rozwiązywania problemów.

Te kluczowe aspekty podkreślają, jak zajęcia rewalidacyjne mogą wspierać dzieci ze spektrum autyzmu w przedszkolu, oferując im zindywidualizowane podejście oraz wsparcie w kluczowych obszarach rozwoju.
Teksty do hipoterapii, zajęć na basenie i bajkoterapii jeszcze będziemy dosyłać.