Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
Trening umiejętności społecznych (TUS) w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu skupia się na rozwijaniu kompetencji niezbędnych do efektywnej interakcji społecznej. Poniżej mamy aspekty opisujące sposoby wykorzystania TUS:
1. Rozumienie emocji - pomaga dzieciom w identyfikacji własnych uczuć oraz uczuć innych, co jest podstawą do budowania empatii i zrozumienia społecznego.
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna - rozwija zdolność do skutecznego wyrażania siebie i interpretacji sygnałów wysyłanych przez innych, zarówno tych werbalnych, jak i niewerbalnych.
3. Rozwiązywanie problemów społecznych - uczy strategii radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych, w tym w negocjacjach, dzieleniu się i rozwiązywaniu konfliktów.
4. Nawiązywanie i utrzymywanie relacji - wspiera dzieci w budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi, co jest kluczowe dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego.
5. Przestrzeganie zasad społecznych - pomaga w zrozumieniu i stosowaniu zasad i norm społecznych, co ułatwia adaptację w grupie i funkcjonowanie w społeczeństwie.
Te kluczowe aspekty pokazują, jak trening umiejętności społecznych może być efektywnym narzędziem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, wspierając ich rozwój społeczny i emocjonalny.