Integracja sensoryczna

arteterapiaIntegracja sensoryczna w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu w przedszkolu jest kluczowa dla ich rozwoju i adaptacji. Skupiamy się między innymi na podstawach takich, jak:

1. Regulacja sensoryczna - odnosi się do pomocy dzieciom w zarządzaniu i przetwarzaniu wrażeń sensorycznych w sposób, który pozwala im lepiej funkcjonować w codziennym życiu. Celem jest osiągnięcie stanu, w którym dziecko może pozostać spokojne i skupione, mimo zewnętrznych bodźców.

2. Umiejętności motoryczne - integracja sensoryczna wspiera rozwój zarówno motoryki dużej, jak i małej, poprawiając koordynację, równowagę oraz precyzję ruchów. To z kolei wpływa na zdolność do nauki, zabawy i wykonywania codziennych czynności.

3. Interakcja społeczna - przez lepszą regulację sensoryczną i rozwój umiejętności motorycznych, dzieci mogą z łatwością angażować się w interakcje społeczne z rówieśnikami, co jest kluczowe dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.

4. Zwiększenie koncentracji - poprawa integracji sensorycznej może pomóc dzieciom lepiej koncentrować się na zadaniach i uczeniu się, redukując rozpraszanie przez nadmiar bodźców sensorycznych.

5. Samoregulacja emocjonalna - zdolność do regulacji reakcji emocjonalnych jest ściśle powiązana z procesami sensorycznymi. Praca nad integracją sensoryczną może pomóc dzieciom w lepszym radzeniu sobie z emocjami, przyczyniając się do ich większej stabilności emocjonalnej.

Te kluczowe aspekty podkreślają, jak integracja sensoryczna w przedszkolu może wspierać dzieci ze spektrum autyzmu, ułatwiając im naukę, zabawę i interakcję z otoczeniem w bardziej komfortowy i efektywny sposób.